Stor fremgang for Sanne på junior Srixon-tour

Av: Bjørn Lohne  |  Publisert: 2. september 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Status fra konkurransen på Byneset

Sanne deltok i sin 5. Srixon turnering for sesongen på Byneset og har hatt stor fremgang siden forrige turnering på Asker.

Turneringen startet med innspill fredag 26 august. Byneset er en flott bane, og jenter U19 fikk banen oppsatt til ca 5500 meter.

Lørdag gikk hun begge rundene i en toer ball med Thale fra Bærum. De slo ut 08:10 på hull 1. Status for første runden ble 81 slag og dette er ny personlig rekord for Sanne på høyeste junior nivå. Det ble en lang 5 timers runde med mye venting, men hun avsluttet hull 18 med en fin birdie.

Runde 2 startet fra hull 10, og nok en gang en meget treg runde. På et tidspunkt sto de 4 flighter og ventet på samme hull for å slå ut. Sanne taklet den trege runden fint, og satte igjen personlig rekord (med sesongens mål) å gå en turneringsrunde under 80 slag på junior Elite nivå. Hun spilte til 79 denne runden.

Etter 12 timer på banen lørdag, reiste vi til Tråsåvika Camping, tok en dusj og spiste en god middag. Søndag skulle hun gå med Pok Pedersen fra Losby og Ingeborg Hovland fra Voss.

3. runden startet på hull 10, og starten ble litt trøblete med dobbel bogey og bogey. Men, så løsnet det og etter dette fulgte hun opp med par, birdie og par. På hull 15 ble det par på andre ball, og hun avsluttet hull 16-18 med par, bogey, par. Etter hull 17 blåste det opp og ble veldig kaldt. Det ble så sterk vind, at kaffekoppen til mor blåste overende ute på terrassen på klubbhuset. Det ble væromslag, på med ulltøy og inn i Proshop for å kjøpe votter. De siste 9 hullene ble en kamp mot utfordrende vær, som gav 2 par og 7 bogeyer. Hun falt ned 2 plasser på listen de siste 9 hullene, og endte på 13 plass totalt. Jentene fra Bergens-distriktet taklet væromslaget godt og snek seg oppover listen.

Hun spilte Par 4 hullene bedre en snittet på feltet, og status for turneringen ble 3 birdies, 27 par og 17 bogey, og 7 d.bogey. De fleste av parene er tap-in, og frem mot neste Srixon jobbes det med å få bort dobbelt-bogey fra scorekortet.

Dette er første året for Sanne på Elite nivå, og hun er med for å lære. Lengden på oppsatt bane er økt med ca 1000 meter fra U15 til U19. De andre spillerne på dette nivået har golf som hovedaktivitet, og har satset i flere år. Sanne begynte å trene golf fast 1 gang per uke i juni 2020, og har gått fra HCP 54 til 4,8 på 2 år og 2 måneder, og da er de fleste tellende runder turneringsspill. Ved siden av golf driver Sanne også med turn oppunder Senior-landslags nivå, og trener 5 ganger i uken i turnhallen. Hun jobber også som trener for jenter i aldersgruppen 6 til 10 år i Slemmestad og Omegn Turnforening.

Sanne er 16 år, og ønsker ikke å velge idrett ennå. Hun satser på en kombinasjon i noen år til, og kommer til å øke treningsmengden utover høsten og vinteren.

Fakta:
Navn: Sanne Marie Lunde