Nye lokale regler

Av: Kjell Birkelund  |  Publisert: 28. april 2022  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Vi har fastsatt nye lokale regler for spill på Kjekstad (18), hovedbanen. Disse er lagt ut på hjemmesiden under fanen «Baner». Hensikten med regelendringene er å få opp hastigheten på spillet.

Hull 6 på 18 hulls banen
Fordi det er gjort endringer og laget nye røde straffeområder, bl a på hull 3, 4, 6, 13, 16 og 18 har vi endret lokal regel B-3 til å lyde:

«B-3    Hvis en spiller ikke vet om hans eller hennes ball er i straffeområdet på hull 3, hull 4, hull 5, hull 6, hull 7, hull 13 eller hull 16, kan spilleren spille en provisorisk ball ved å bruke enhver av de følgende fritaksmulighetene: slag-og-lengde, bakover-på-linjen eller sideveis fritaksmuligheten (se regel 17.1d). Se forslag lokal regel B-3 for detaljer om den lokale regelen.  Husk at du bare har 3 minutter på å lete etter ballen!
Straff for brudd på lokale regel: Generell straff.»

Så, hvis du er usikker på om din ball ligger i straffeområdet kan du spille en provisorisk ball fra der du slo den, før du forlater stedet, og så gå frem å lete etter den opprinnelige ballen (i max 3 minutter). Vær oppmerksom på at noen av disse områdene nå er gjort uten avgrensing mot området videre mot terrenget utenfor fairway (uendelig).

Reglene for hvilke muligheter du har hvis ballen ender i et straffeområde er beskrevet i Regel 17.

Vi har tatt bort regelen om å kunne droppe en ball som går out of bounds på hull 18 inn på fairway.

Ellers er reglene de samme som før.