Tina Mazarino blir profesjonell

Av: Bjørn Lohne  |  Publisert: 6. april 2019  |  Siste nyheter  |  Arkiv

18 årig Kjekstadjente satser profesjonelt i golf

Etter å ha spilt golf på de norske tourene fra jeg var 7 år gammel, har jeg tatt beslutningen om å bli profesjonell golfspiller, gjeldende fra 1. januar 2019. Det er et naturlig karrieresteg for meg som ønsker å satse på golf på heltid, og er en planlagt del av en mer langsiktig målsetning. Jeg fyller 19 år i år (2019) og dette er mitt siste år som junior i Norge, noe som også gjør at jeg føler meg klar for nye utfordringer.

Min amatørkarriere har vært veldig spennende og har inneholdt nesten alt. Foruten å spille på de norske juniortourene, startet jeg tidlig å delta på turneringer utenlands. Jeg spilte US KIDS Golf European Championship på Gullane i Skottland i 3 år - med en andreplass som beste resultat. Allerede som 13 åring ble jeg sent på internasjonale oppdrag for NGF, der Evian Junior Championship i Frankrike kan nevnes som en av mine største opplevelser. Både fordi turneringen holder et høyt internasjonalt nivå, og spesielt fordi den går i etterkant av Major-turneringen for LPGA/LET spillerne. Dette gir tett kontakt med de store stjernene og er kanskje det som har inspirert meg mest.  Jeg spilte Evian Championship både som 13 og 14 åring og ble belønnet med livstidsmedlemskap på banen. Jeg har også fått mye internasjonal golferfaring gjennom hyppig deltakelse i Global Junior Golf, der jeg som 14 åring gikk min aller første minus (-3) runde utenfor Norge. Kan også nevne at jeg har 3 internasjonale pallplasseringer.

Å spille turneringer globalt fra tidlig alder, har ikke bare gitt meg solid erfaring, men også smaken på profflivet. Når man møter over 100 - 150  jenter i turnering og ikke bare 10 - 20,  der alle jentene er like ivrige etter å vinne, trigges konkurranseinstinktet.

Her i Norge har junior- og amatørkarrieren gitt meg en mengde seire.  Fra jeg var 7 år til i dag har det blitt et sted mellom 20 og 30 topp-plasseringer, og det største høydepunktet har vært min Norgesmester Match tittel i 2017. Samme år vant jeg også Order of Merit Norges Cup. Pallplasseringer er det nesten umulig å telle, men jeg hadde en veldig god sesong i 2017, da jeg var på pallen i samtlige juniorturneringer jeg spilte. Jeg har også vært en del av Team Norway sitt amatørjuniorlandslag frem til jeg gikk proff.

Langsiktighet er en del av karriereplanen. Alt går ikke nødvendigvis som planlagt, fikk jeg plutselig erfare, da jeg som 15-åring opplevde å bli alvorlig syk. Sykdommen satte meg ut av spill mer eller mindre i ett helt år. Jeg ble godt kjent med mine styrker og svakheter i denne perioden og lærte mye, også å sette begrensinger på meg selv når det er nødvendig.

I år har jeg spillekategori 12a på European Ladies Tour (LET) etter å ha kommet til finalesteget i Marokko sist i desember. Denne kategorien gir meg ikke mye spill på Europatouren, men gir meg det på LET Access, som er nivået under. Planen min blir å spille LET Access i hele 2019, sammen med noen turneringer på Swedish Golf Tour.

Det å gå proff er en krevende økonomisk belastning som kommer på toppen av det å reise for å konkurrere på nye arenaer. Jeg er veldig takknemlig for all den støtten jeg har mottatt gjennom min amatørkarriere fra først og fremst mamma (Beate Pedersen) og pappa (Per Mazarino), jeg vet de har ofret alt. Men jeg skal heller ikke glemme resten av familien min som  har reist med meg (bror Christoffer) og farmor som har trådt til, kjøpt flybilletter og annet når behovet har vært der.

Jeg må også takke Kjekstad golfklubb ved styret og daglig leder Bjørn for støtte gjennom mange år. Kjekstad har vært en fin klubb å vokse opp med, super bane og veldig mange hyggelige medlemmer. Jeg vet at mange har fulgt meg og vil fortsette å følge meg på karriereveien min. Det gjør det alltid like morsomt å komme hjem fra turnering og møte mine  lokale supportere. Alltid støttende uansett hvordan jeg har gjort det.

I skrivende stund er jeg i Spania for å forberede meg til årets første turnering  og gleder meg sykt til å komme i gang. Dette hadde jeg ikke kunne ha fått til hvis det ikke hadde vært for mine nye sponsorer og samarbeidspartnere. En stor takk til de alle, og spesielt Kjekstads egen Erling Nilsen, som får det umulige til å bli mulig, Italiensk Bakeri med verdens beste Focaccia, og alle andre som bidrar med smått og stort, heier, er positive og nysgjerrige på meg og idretten min. Jeg må ikke glemme Atalaya Golf & Country Club, som har latt meg få spille og trene gratis så mye jeg vil her nede. De har også gitt meg 1000 treningsballer i uken. Dette har hatt stor betydning for min oppkjøring til min første sesong som proff. les gjerne mer om mine sponsorer og mitt opplegg på nettsiden min.

Følg meg gjerne på Instagram, Facebook eller mine nettsider som du finner på Nettside:www.tinamazarino.com
Instagram: https://www.instagram.com/tinamazarino/
Facebook: https://www.facebook.com/Tina-Mazarino-420346074692473/