Turneringer

Kjekstad Pairs 2020

Kjekstad Pairs er en rekke på fem enkeltstående parturneringer.
Se turneringslisten for datoer og påmelding. Alle turneringene spilles søndag med første start kl 1300.
Klasser
Alle turneringene spilles med en felles klasse.
Spilleform
Kjekstad Pairs # 1 og # 3 spilles som tomanns Scramble
Kjekstad Pairs # 2 spilles som Greensome, hvor herrene spiller fra rødt utslag og damene fra grønt utslag.
Kjekstad Pairs # 4 spilles som Foursome.
Kjekstad Pairs # 5 spilles som Fourball.

Scramble

Hvert lag består av to spillere. Begge spillere slår hver sin ball fra utslagsområdet. Deretter velger laget den best plasserte ballen. Den andre ballen plukkes opp. Deretter dropper spillerne i valgfri rekkefølge innen en køllelengde fra den best plasserte ballen og slår sine slag. På greenen plasseres ballene på samme punkt som valgte ball og i bunker gjenskapes ballens leie. Så snart en i laget har hullet ut, noteres scoren og laget fortsetter til neste hull.  Spilleren med lavest handicap får 60% av sitt spillehandicap, den andre 40%. Lagets SH er halve summen av disse.

Greensome
En modifisert form av Foursome. Begge spillere slår ut fra utslagsområdet og velger deretter hvilken ball de vil spille videre. Den som ikke slo den valgte ballen slår det andre slaget, deretter spilles det som i Foursome. Hvis det skal spilles provisorisk ball fra utslagsområdet velger man hvem av spillerne som skal slå denne.

Foursome
Hver side spiller én ball. Hver spiller på en side, spiller annen hver gang fra utslagsområdet, og annen hver gang på ballen (regel 22). Provisorisk eller annen ball satt i spill fra utslagsområdet skal spilles fra det stedet hvorfra den opprinnelige ballen ble spilt (regel 22.3).

Four-ball
To spillere danner side og spiller hver sin ball. Sidens beste resultat på hvert hull teller (regel 23).