Turneringer

Regler Klubbmesterskapene

Klubbmesterskapene i Kjekstad golfklubb.

Generelt
I Kjekstad golfklubb har vi to klubbmesterskap, ett på hovedbanen og ett på Pitch&Putt-banen.

Begge er åpne kun for klubbens medlemmer, uavhengig av medlemskategori, og NIFs regler for barneidrett gjelder. Spillerne må derfor minimum fylle 11 år i det aktuelle året de deltar. Bil og caddie er ikke tillatt.

Avgjørelser

Ikke delte plasser. Det spilles omspill om førsteplass (sudden death på hull 1, 2, 3, 4, 18 på hovedbanen, fra hull 1 på P&P-banen). Øvrige plasseringer avgjøres etter «matematisk» metode (beste siste 18, 9, 6, 3, 2, 1). De tre beste i hver klasse premieres.

Klubbmesterskap på hovedbanen

Alle klasser spiller en runde lørdag og en runde søndag. Det er ingen nedre begrensninger på antall deltagere for at det arrangeres klubbmesterskap i klassen.

Alle klasser spilles uten HCP, og det spilles i henhold til golfreglene og lokale regler.
Klassene Damer og Herrer spiller Slagspill, og må hulle ut på alle hull.
Alle andre klasser spiller Slagspill Maksimum score, par + 5.

Klasser
Herrer Junior – 11 - 19 år. Gul tee Damer Junior 11 – 19 år, Rød tee
Herrer 20 – 49 år, Gul tee Damer 20 – 49 år, Rød tee
Old Boys 50 – 69 år, Gul tee Fair Ladies 50 – 69 år, Rød tee
Herrer 70+, Blå tee Damer 70+, Brun tee
Enhver spiller deltar bare i den klassen alder og kjønn tilsier. Alle aldre regnes ut fra det året man fyller år. Spillere kan søke turneringskomiteen om å spille i en yngre årsklasse enn deres alder tilsier (unntatt Juniorklassene). Juniorer kan søke turneringskomiteen om å spille i Dame/ Herre-klasser.

Kvalifiserte
Turneringskomiteen kan sette en grense for antall deltakere for å kunne avvikle turneringen på forsvarlig måte. Komiteen kan også bestemme at det blir «cut» for dag 2. Ved «overtegning» vil prinsippet "første mann til mølla" gjelde.

Klubbmesterskap på Pitch&Putt-banen

Det spilles i en felles klasse, uten handicap, over 18 hull, etter Golfreglene, NPPFs offisielle retningslinjer og lokale regler, på Kjekstad golfklubbs P&P-bane.

Fra de offisielle retningslinjer gjelder følgende:
  • Det skal spilles med kun 3 golfkøller i turnering, hvor den ene må være putter.
  • Bruk av peg fra utslag som er minimum 5 mm høy er påbudt.
  • Dersom spillerens ball ikke er på green etter 4 slag skal ballen plukkes opp og plasseres på nærmeste kant til greenen (innenfor et putterhode fra kanten). Spilleren vil da ligge der på 5 slag.