Turneringer

Regler Klubbmesterskapene

Klubbmesterskapene i Kjekstad golfklubb 2024.

Generelt

Alle klubbmesterskapene på Kjekstad 18 spilles samme helg, og det er anledning til å delta i flere klasser. Angi slikt ønske ved påmelding! Hvis en deltar i KM Herrer/Damer må spilleform for disse klassene følges, dvs det må hulles ut på alle hull.
Klubbmesterskap Pitch&Putt på Kjekstad 9 spilles en annen helg.

Klasser Alder Klasser
Herrer 13 år og oppover Damer
Old Boys 50 år og oppover Fair Ladies
Herrer 70+ 70 år og oppover Damer 70+
Junior – Herrer 13 til 19 år i spilleåret Junior – Damer
Stableford
Pitch & Putt

Det er ingen nedre begrensninger på antall deltagere for at det arrangeres Klubbmesterskap i klassen.

Deltagelse: Kun for medlemmer av Kjekstad Golfklubb. Turneringskomiteen har anledning til å begrense høyeste HCP for å sikre forsvarlig avvikling av første dag, samt å innføre eventuell cut etter dag 1. NIFs regler for barneidrett gjelder, spilleren må derfor minimum fylle 13 år i det aktuelle året. Det er også aldersbegrensninger i enkelte klasser.

Spilleform: Slagkonkurranse over 36 hull uten HCP på 18-hullsbanen (unntatt P&P). Det spilles over to dager, med 18 hull hver dag. Det benyttes forskjellige utslagssteder for forskjellige klasser.

Skille: Ved likt resultat spilles omspill etter sudden-death prinsippet over hull 1, 2, 3, 4 og 18. Dette gjelder bare ved delt førsteplass etter 36 hull.. Ved lik score for andre og tredjeplass avgjøres plasseringer etter siste 18, siste 9, siste 6, siste 3, siste hull og deretter loddtrekning. Spesielle regler gjelder for Stableford klubbmesterskap og for P&P,

Premiering: De tre beste i hver klasse premieres.

Caddieforbud og forbud mot bil.
Beslutning fra styret ifm forespørsel om caddie i klubbmesterskapet 2013: Styret besluttet at det i klubbmesterskapene er caddieforbud for alle. Likeledes at bruk av golfbil ikke er tillatt.

Stableford Klubbmesterskap (Felles)

Alle spillere i klubbmesterskapene teller inn i denne klassen! Men, en må også spille i minst en av de andre klassene.

Spilleform: Stableford mesterskap over 36 hull. Det vil si at resultatet fra de spilte runder regnes om til Stableford-poeng, 100% hcp (dog max 39).
Skille: Ved lik score avgjøres plasseringer etter laveste spillehandicap, siste 18, siste 9, siste 6, siste 3, siste hull og loddtrekning Her spilles IKKE omspill om førsteplass.

Klassespesifikt

Klubbmesterskap Herrer/Damer
Spilleform: Slagkonkurranse over 36 hull uten HCP. Det må hulles ut på alle hull.
Herrer fra Gul tee/Damer fra Rød tee.
Kombinasjonsturneringer: For de som tilfredsstiller aldersbestemmelsene vil spill i disse klasser også kunne telle også i henholdsvis Klubbmesterskap Junior Herrer/Junior Damer, Klubbmesterskap Old Boys /Fair Ladies.

Klubbmesterskap Old Boys/Fair Ladies
Spilleform: Slagkonkurranse maksimum slag = par + 5 over 36 hull uten HCP.
Herrer fra Gul tee/Damer fra Rød tee.
Aldersbestemmelser: Spillerne må minimum fylle 50 år i det aktuelle året.
Kombinasjonsturneringer: Spill i denne klassen kan også telle i klassene KM Herrer/Damer hvis du melder deg på der. Dette gjelder ikke for klassene 70+.

Klubbmesterskap Herrer/Damer 70+
Spilleform: Slagkonkurranse maksimum slag = par + 5 over 36 hull uten HCP.
Herrer fra Blå tee/ Damer fra Brun tee.
Aldersbestemmelser: Spillerne må minimum fylle 70 år i det aktuelle året.
Kombinasjonsturneringer: Spillet kan IKKE telle i andre klasser, men spill i denne klassen teller i Stableford-mesterskapet.

Klubbmesterskap Junior – Herrer/Damer
Herrer fra Gul tee/Damer fra Rød tee

Aldersbestemmelser: Spilleren må minimum fylle 13 år og maksimum 19 år i det aktuelle året.
Kombinasjonsturneringer: Spill i denne klassen kan også telle i henholdsvis klassen Klubbmesterskap Herrer/Damer hvis du melder deg på der.

Klubbmesterskap på Pitch&Putt-banen
Det spilles i en felles klasse, uten handicap, over 18 hull, etter Golfreglene, NPPFs offisielle retningslinjer og lokale regler, på Kjekstad golfklubbs P&P-bane.

Fra de offisielle retningslinjer gjelder følgende:
  • Det skal spilles med kun 3 golfkøller i turnering, hvor den ene må være putter.
  • Bruk av peg fra utslag som er minimum 5 mm høy er påbudt.
  • Dersom spillerens ball ikke er på green etter 4 slag skal ballen plukkes opp og plasseres på nærmeste kant til greenen (innenfor et putterhode fra kanten). Spilleren vil da ligge der på 5 slag.