Turneringer

Spilleformer og formater

Spillformer og formater for sesongen 2023

Slagspill Max Score, Par + 5

Dette formatet betyr at Maksimum score på ethvert hull er 5 slag over hullets Par.
Det betyr at om du ikke har hullet ut på 4 slag over hullets Par, plukker du opp ballen og noterer 5 slag + hullets Par på scorekortet.
For Par 3 hull er maks score: 8 slag
For Par 4 hull er maks score: 9 slag
For Par 5 hull er maks score: 10 slag

Stableford
Ved Stableford omgjøres din score til poeng. Du får 2 poeng for en hullscore som tilsvarer ditt Netto-Par for dette hullet (Netto Par = Hullets Par + dine tildelte slag).
Scorer du 1 under ditt Netto Par, får du 3 poeng, 2 under 4 poeng. 1 slag over ditt netto par gir 1 poeng osv. Har man brukt opp sine slag (hullets par + tildelte slag) på hullet uten å ha hullet ut, kan man plukke opp ballen og notere en strek (stryk) på scorekortet.

Fourball
Parturnering
2 spillere på hvert lag. Begge spiller hver sin ball og huller den ut på hvert hull. Den beste av partnernes netto scorer på hullet blir lagets score på hullet.
Kan spilles både som Slagspill Max Score, Par + 5 og Stableford.
Fourball er en trygg og morsom turneringsform.

Greensome
Parturnering
2 spillere på hvert lag. Dette er en variant av Foursome hvor forskjellen ligger i at begge spillere på hvert lag slår ut hver sin ball. Så velges den ballen man spiller videre på. Den spilleren hvis ball man ikke valgte slår da det neste slaget på ballen, så slår man annenhver gang på ballen, til den er hullet ut.
Dette er veldig gøy og litt sjakk på golfbanen, da det ikke nødvendigvis er den ballen som ble slått ut lengst som er den ballen det lønner seg å spille videre med.

Rød Grønn Greensome
Parturnering.
Det samme som Greensome, men i denne spiller man (for de fleste) en kortere bane ved at herrer spiller fra Rødt og damer spiller fra Grønt.

Scramble
Parturnering
2 spillere på hvert lag. Det spilles slik at begge spillerne på hvert lag slår ut hver sin ball. Så velger hvert lag hvilke av sine ballers leie man ønsker å spille videre fra. Her settes ned en peg eller en ballmarkør. Begge spillerne kan nå, i valgfri rekkefølge, spille videre på sine baller fra innenfor 10 cm fra denne peggen/ballmarkøren. Slik fortsetter det til begge ballene er hullet ut, eller den andre spilleren ikke kan oppnå lavere score enn partneren.
Kan spilles både som slagspill og stableford.

Flaggturnering
Singelturnering, Slagspill Max Score Par+5.  I denne konkurransen får man utdelt et flagg. Man spiller banen helt vanlig så langt man har slag igjen (Banens Par + tildelte slag). Når disse er brukt opp planter man flagget der ballen ligger i ro etter siste slag. Rekker man rundt hele banen uten å ha brukt opp sine slag, fortsetter man fra hull 1 igjen. Dette er gøy og veldig uformelt.